اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
گذری بر پرورش بلدرچین - پرورش بلدرچین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در دعا هنگام باران خواستن گفت : ] خدایا ما را سیراب ساز به ابرهاى رام به فرمان ، نه ابرهاى سرکش خروشان [ و این از گفتار فصیح عجیب است ، چه او ابرهاى با رعد و برق همراه با بادها و آذرخشها را به شتران سرسخت همانند فرموده است ، که بار از پشت بیفکنند و در سوارى دادن سرکشى کنند ، و ابرهاى تهى از رعد و برق ترسناک را به شتران رام تشبیه کرده است که شیرشان را به آرامى مى‏دوشند و به آسانى بر پشتشان نشینند . ] [نهج البلاغه]
3  پرورش بلدرچین  4

گذری بر پرورش بلدرچین (جمعه 88/3/29 :: ساعت 9:44 صبح )
گذری بر پرورش بلدرچین

وجود ویژگی های مناسب همچون رشد سریع ، بلوغ زودرس ، تولید تخم بالا ، کوتاهی فاصله میان نسل ها ، بالابودن تراکم پرورشی در واحد سطح ، ارزان بودن جیره مصرفی ، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری های طیور ، قیمت بالای تولیدات که شامل گوشت و تخم می باشد و به خصوص بازگشت سریع سرمایه سبب شده است تا بلدرچین به عنوان یک پرنده مطلوب نزد کشاورزان و پرورش دهندگان تلقی شده و علاقمندان زیادی به پرورش صنعتی این پرنده روی آورند .


مهمترین نکاتی که سبب صنعتی شدن پرورش این پرنده شده است به شرح زیر می باشد :

? – میزان رشد سریع : میزان رشد این پرنده در حدود ?/? برابر سریعتر از دیگر طیور اهلی می باشد .

? – بلوغ جنسی سریع : در حدود سن ?? – ?? روزگی بلدرچین های ماده در پیک تولید هستن



3– تولید تخم بالا : در صورت پرورش صحیح ، این پرندگان در سال اول تولید توانایی تولید ??? تخم را دارا می باشند .

? – کوتاه بودن فاصله میان نسل ها : توان بلدرچین در تولید ? – ? نسل در سال اول تولید این امکان را برای محققین فراهم آورده است تا از آن به عنوان پرنده ای آزمایشگاهی استفاده نمایند .

? – دوره انکوباسیون کوتاه : جوجه کشی تخم این پرنده ?? – ?? روز طول می کشد .

? – تراکم بالای پرورش : با توجه به اینکه جثه این پرنده کوچک و نیز به سطح آبخوری و دانخوری کمتری احتیاج دارد در مقایسه با دیگر پرندگان تعداد پرنده بیشتری در واحد سطح میتوان پرورش داد .

? – واکسیناسیون کمتر : با توجه به اینکه گونه های بلدرچین در برابر برخی از بیماری های رایج طیور حساسیت کمتری دارند در نتیجه به واکسیناسیون کمتری احتیاج دارند .

? – برگشت سریع سرمایه : با توجه به اینکه سن بلوغ بلدرچین ?? – ?? روزگی می باشد در نتیجه می توان گوشت و تخم این پرنده را سریع به بازار عرضه نمود .

? – ارزش غذایی بالای گوشت و تخم بلدرچین

در کشور ما بعد از انقلاب برای اولین بار پرورش بلدرچین در استان یزد آغاز گردید که به صورت مجتمع شامل واحد مادر ، گوشتی ، بسته بندی و جوجه کشی اداره می گردد .

بلدرچین دارای گوشتی با پروتئین بالا و درصد چربی کمتری می باشد که برای کودکان و بیماران بسیار سودمند و مفید می باشد . تخم بلدرچین بیضی شکل می باشد که وزن آن ?? – ? گرم و رنگ آن معمولا سفید با خال های سیاه یا قهوه ای تا آبی و زرد نخودی مایل به سبز می باشد . الگوی تخم و رنگ تخم بلدرچین منحصر به فرد است و منبع خوبی از ویتامین ها (به جز ویتامین c ) می باشد .
کیفیت تخم بلدرچین بالاو میزان کلسترول آن از تخم مرغ کمتر است . تعیین جنسیت جوجه بلدرچین از سن ? روزگی صورت می گیرد که این کار نیازمند افراد آموزش دیده و ماهر می باشد . اما از سن ? هفتگی می توان نرها و ماده ها را به وسیله رنگ پر های ناحیه سینه از یکدیگر تشخیص داد. پرهای سینه ای نرها به رنگ قرمر مایل به قهوه ای و ماده ها به رنگ خرمائی سوخته ( خاکستری با نقاط سیاه رنگ ) روی آنها می باشد .

وزن جوجه های تازه هچ شده در حدود ?? – ? گرم می باشد که درسن ?? – ?? روزگی به بلوغ می رسند. وزن بلدرچین های نر بالغ ??? – ?? گرم و ماده ها ??? – ??? گرم می باشد . همچنین تعداد کروموزوم های بلدرچین ?? می باشد که شش جفت آنها کروموزوم های بزرگ ، شش جفت متوسط و ?? جفت میکروکروموزوم می باشند که کروموزوم های جنسی از نوع بزرگ می باشند .




? جوجه کشی :

تخمگذاری بلدرچین ها از بعد از ظهر شروع و در غروب پایان می پذیرد که بر اساس فصل ، شرایط آب و هوائی و برنامه کاری جمع آوری تخم ها چندین بار در طول این مدت صورت می پذیرید . دمای مناسب محل ذخیره سازی تخم ها ?/?? – ?/?? درجه سانتیگراد و با رطوبت ?? – ?? % می باشد که این شرایط برای ذخیره تخم ها در مدت زمان ? – ? روز است . قبل از قرار دادن تخم ها در داخل در دستگاه ستر باید تخم های آلوده را به وسیله کاغذ سمباده یا پارچه پشمی سفت به آرامی تمیز و در محلول گرم ( ?/?? درجه سانتیگراد ) ضدعفونی کرد . سپس آنها را در دمای ?/?? درجه سانتیگراد و رطوبت ?? % به مدت ?? دقیقه به نسبت ?? گرم پرمنگنات پتاسیم و ?? سی سی فرمالین گازدهی می نمایند . سپس تخم ها را در داخل دستگاه ستر قرار می دهند .


اندازه ی این عکس تغییر داده شده است. برای دیدن کامل عکس اینجا را کلیک کنید. اندازه ی عکس اصلی 700x175 و حجم آن 6KB است.


? پرورش جوجه :


دمای آغازین جهت پرورش جوجه بلدرچین در زیر مادر مصنوعی و در بالای سر جوجه ?? درجه سانتیگراد می باشد که این دما هر چهار روز یک بار ?/? – ?/? درجه کاهش می یابد تا به ?? درجه سانتیگراد برسد . معمولا برای هر جوجه ??? سانتیمتر مربع فضا تا سن ? هفتگی در نظر می گیرند . استفاده از آب شکر ? % در ? – ? روز اول نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت . برای جوجه بلدرچین ها تا سن ? هفتگی ? سانتی متر دانخوری و ? سانتی متر آبخوری به ازاء هر قطعه در نظر می گیرند . در دو هفته اول نوررسانی ?? ساعته می باشد که پس از آن تا ?? ساعت کاهش می یابد .

? پرورش نیمچه :
معمولا از دو روش برای پرورش بلدرچین استفاده می شود : ? – بستر ? – باتری که اخیرا مورد استفاده قرار می گیرد که دارای مزایایی همچون تعداد جوجه بیشتر در واحد سطح ، نیروی کار کمتر ، بهداشت بهتر ، سهولت در حذف ، درمان و پیشگیری و استفاده بهتر از سطح می باشد .
دمای مورد نیاز نیمچه ها ?? – ?? درجه سانتیگراد می باشد و از ?? ساعت نور تا سن ? هفتگی که بلدرچین ها به قفس های تخمگذاری منتقل می شوند بهره می برند . برای رشد بهتر ، نرها و ماده ها جدا از یکدیگر پرورش داده می شوند . در این سن در بستر به ازاء هر نیمچه ??? – ??? سانتیمتر مربع بسته به نوع جوجه وفصل در نظر می گیرند . برای هر جوجه ? – ?/? سانتیمتر دانخوری و ? – ?/? سانتیمتر آبخوری در نظر می گیرند . در صورت استفاده از آبخوری نیپل ، هر نیپل برای ?? پرنده در نظر گرفته می شود .

? پرورش بلدرچین مادر :

چدر حالت تجاری بلدرچین ها در قفس های توری به ظرفیت ?? تا ?? و حتی ?? بلدرچین پرورش داده می شوند . معمولا به ازاء هر بلدرچین ??? – ??? سانتیمتر مربع فضا در قفس در نظر گرفته می شود . مقدار فضای دانخوری ? – ?/? سانتیمتر به ازاء هر قطعه می باشد . مقدار فضای آبخوری معمولا عامل محدود کننده ای در سیستم قفس نیست . قفس ها معمولا تا ? ردیف نصب می شوند . سن فروش بلدرچین ها معمولا ?? – ?? هفتگی می باشد .

? بیماری ها :


بلدرچین معمولا به بیماری های زیر حساسیت بیشتری دارد :

? – مارک : که واکسیناسیون آن در سن ?? روزگی و با تزریق در ناحیه گردن صورت می گیرد .

? – نیوکاسل : که واکسیناسیون آن همزمان با مارک به صورت قطره چشمی صورت می گیرد و هر ? ماه یک بار به صورت اسپری مصرف می گردد .

? – آبله : که واکسن آن در ? -? هفتگی مصرف می گردد.

از دیگر بیماری هایی که بلدرچین را درگیر می نماید می توان به کوکسیدیوز ، کانی بالیسم ، سالمونلا ، ورم روده ای قرحه ای و برونشیت اشاره کرد .

? درصد تلفات بلدرچین در سنین مختلف به قرار زیر می باشد :
?? - ? روزگی : ? %

?? روزگی تا شروع تخمگذاری ?%

دوره تخمگذاری (?? ماه ) ??%


 


  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: پوریا


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    »» منوها
    [ RSS ]
    [ Atom ]
    [خانه]
    [درباره من]
    [ارتباط با من]
    [پارسی بلاگ]
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 6
    مجموع بازدیدها: 40702
     

    »» درباره خودم
     

    »» آرشیو نوشته های قبلی
     

    »» لوگوی خودم
     

    »» اشتراک در وبلاک